Herman Andersson – perustajajäsen

Herman Andersson syntyi Raahessa kauppiasperheeseen vuonna 1858. Hän muutti  Ouluun vuonna 1895, jonne hän perusti nimeään kantavan huolintaliikkeen vuonna 1902. Oppinsa alalle hän hankki meklari- ja speditiotoiminimi K. E. Höckertin palveluksessa.

Uuden yrityksen toimeksiannot tulivat Toppilan sataman lisäksi Iin Röytän, Martinniemen ja Halosenniemen, Pateniemen sekä Varjakan redeillä lastanneiden laivojen selvityksistä. Ahtaustoiminnan Herman aloitti vuonna 1912 perustamansa yhtiön The Federation Stevedoring Co. of Uleåborg nimissä, minkä jälkeen hän ryhtyi harjoittamaan myös laivanselvitystä.

Laivameklareiden perustamiskokouksessa Herman Anderssonia edusti valtakirjalla H. Ahlqvist

Hermannin kuoltua vuonna 1924 siirtyi liikkeen hoito hänen leskelleen Anna Anderssonille. Anna myi liikkeen vuonna 1929 metsänhoitaja A. Fellmannille, merikapteeni Edgar Petterssonille sekä lastauttajille Kalle Rautio, Kalle Saukkonen ja Alarik Siekkinen. Kaupan yhteydessä toiminimi muutettiin O.Y. Herman Andersson ja Oy The Federation Stevedoring Ltd of Oulu –nimisiksi osakeyhtiöiksi.

Stora Enso

Yhtiöiden omistajiksi tulivat pian tämän jälkeen alueen metsäteollisuusyritykset  Ab Uleå, Kajaanin Puutavara Oy, Rauma Oy, Raahe Oy ja Santaholma Oy. Tämän jälkeen yhtiön omistuspohja on elänyt ja muuttunut alueen metsäteollisuuden muutosten mukana. Vuodesta 2002 alkaen Stora Enso Oyj on omistanut yhtiön kokonaisuudessaan.

Varhaisimmat säilyneet tilastotiedot yrityksen toiminnasta ovat vuodelta 1931. Tuolloin yrityksen toimesta selvitettiin 61 alusta, vientiliikenteen määrän ollessa 23 000 tonnia ja tuontiliikenteen määrän 3 600 tonnia. Kahta vuosikymmentä myöhemmin selvitettyjen alusten määrä oli jo 307 ja liikenteen määrä noin 400 000 tonnia.

Vertaansa vailla olevat sellujengit

1930-luvulta alkaen Toppilan satama oli yhtiölle keskeinen toimipaikka, sillä sen kautta laivattiin sekä Toppila Oy:n,  että vuonna 1937 valmistuneen Oulu Oy:n Nuottasaaren tehtaan sellua. Erikoistumisen myötä Toppilaan kehittyi edesmenneen työpäällikkö Fältin usein mainitsemat ”vertaansa vailla olevat sellujengit”, joiden maine kantoi aina 1970 –luvulle saakka.

Ensimmäisen konttori- ja asuinrakennuksensa yritys rakennutti Martinniemeen vuonna 1951.

Oritkarin satama

Vuonna 1970 Oulun meriliikenteen ja sen myötä myös yhtiön toimintaedellytykset paranivat huomattavasti Oritkarin syväsataman käyttöönoton myötä. Oritkarin sataman valmistumisen jälkeen Oulussa siirryttiin ympärivuotiseen laivaliikenteeseen, kun valtio alkoi Merenkulkulaitoksen silloisen pääjohtajan Helge Jääsalon esityksestä huolehtia myös Pohjois-Suomen satamiin johtavien meriväylien jäänmurrosta uusien jäänmurtajiensa avulla

Yhtiö sai uudet toimitilat Oritkariin vuonna 1994, kun sinne aiemmin valmistuneen korjaamo- ja huoltorakennuksen yhteyteen rakennettiin uudet toimistotilat, ruokala ja konehalli.

Paperin laivausta

Herman Andersson Oy:n rooli oli aina 1980-luvun loppuun saakka hyvin keskeinen Kajaani Osakeyhtiön paperilaivauksissa, joiden määrä oli parhaimmillaan yli 500 000 tonnia vuodessa. 1990-luvulla käynnistyneiden, silloisen Veitsiluoto Osakeyhtiön Oulun paperikoneiden myötä Stora Enso Oyj Oulun tehtaiden merkitys on ollut keskeinen yhtiön työmäärille.

2010-luvulla yhtiön liikenne on vakiintunut kolmen miljoonan tonnin tasolle. Yhtiön palveluksessa on tätä nykyä noin 145 henkilöä ja vuosittain selvitettyjen laivojen lukumäärä on noin 450 kappaletta.